Kluczowe Kompetencje ICF

Kluczowe Kompetencje ICF pomagają lepiej zrozumieć, jakie umiejętności i podejścia są ważne w pracy coacha według ICF. Są one podstawą do zdobywania akredytacji oraz zdawania egzaminów ICF.
ICF definiuje coaching jako współpracę z klientem w sposób, który pobudza do myślenia i kreatywności, pomagając w pełni wykorzystać jego potencjał – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Kompetencje ICF podzielono na cztery obszary, które łączą podobne umiejętności. Nie są one ułożone w hierarchii – każda z nich jest tak samo ważna i każda jest kluczowa dla dobrego coacha.
ICF opracowało te kompetencje w 1998 roku, początkowo w liczbie 11. W 2019 roku zostały one zaktualizowane do 8.

    A. PODSTAWY

    1/ Działa zgodnie z zasadami etyki 
    Definicja: Coach rozumie i stosuje w sposób spójny zasady etyki zawodu coacha oraz standardy coachingu. 
    – Wykazuje się osobistą spójnością i uczciwością w kontaktach z klientami, sponsorem i właściwymi interesariuszami. 
    – Jest uwrażliwiony na tożsamość, otoczenie, doświadczenie, wartości i poglądy klientów. 
    – Używa odpowiedniego języka wyrażającego szacunek do klientów, sponsorów i istotnych interesariuszy. 
    – Przestrzega Kodeksu Etycznego ICF i stoi na straży Kluczowych wartości ICF. 
    – Zachowuje poufność informacji uzyskanych od klienta zgodnie z umowami zawartymi ze stronami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa polskiego lub międzynarodowego. 
    – Jest świadomy różnic pomiędzy coachingiem, konsultingiem, psychoterapią oraz innymi formami wsparcia. 
    – Kieruje klientów do innych specjalistów w razie potrzeby. 

    2/ Wciela w życie postawę coachingową 
    Definicja: Coach przyjmuje i rozwija w sobie otwartość, ciekawość, elastyczność oraz podejście skoncentrowane na kliencie. 
    – Uznaje, że klienci są odpowiedzialni za własne wybory. 
    – Nieustannie doskonali się i rozwija jako coach. 
    – Nieustannie praktykuje autorefleksję, aby doskonalić warsztat coacha. 
    – Jest świadomy i otwarty na to, jaki wpływ ma kontekst i kwestie kulturowe na innych oraz na niego samego. 
    – Wykorzystuje samoświadomość i intuicję z korzyścią dla klienta.
    – Rozwija i pielęgnuje umiejętność zarządzania swoimi emocjami. 
    – Przygotowuje się do sesji zarówno mentalnie, jak i emocjonalnie. 
    – W razie potrzeby zwraca się o pomoc z zewnątrz. 

    B: WSPÓŁTWORZENIE RELACJI

    3/ Zawiera i realizuje ustalenia kontraktów 
    Definicja: Coach partneruje klientowi i pozostałym stronom coachingu w stworzeniu przejrzystego kontraktu dotyczącego relacji, procesu, planów oraz celów coachingu. 
    – Coach zawiera kontrakt zarówno na cały proces coachingowy, jak i na każdą sesję. 
    – Wyjaśnia klientowi i innym pozostałym stronom coachingu, czym jest, a czym coaching nie jest oraz opisuje proces coachingowy. 
    – Uzgadnia z klientem i pozostałymi stronami coachingu, co jest, a co nie jest właściwe w tej relacji, co wchodzi w skład usługi coachingowej oraz jaki jest zakres odpowiedzialności każdej ze stron. 
    – Uzgadnia ogólne wytyczne i szczegóły dotyczące danej relacji coachingowej, takie jak kwestie organizacyjne, opłaty, terminy, czas trwania, zakończenie, poufność oraz ewentualne włączenie w proces innych osób. 
    – Partneruje klientowi i właściwym pozostałym stronom coachingu w ustalaniu całościowego planu procesu coachingowego i jego celów. 
    – Partneruje klientowi w sprawdzeniu dopasowania pomiędzy sobą, jako coachem a klientem. 
    – Partneruje klientowi w zdefiniowaniu lub potwierdzeniu tego, co klient chce osiągnąć podczas sesji. 
    – Partneruje klientowi w określeniu tego, czym klient potrzebuje się zająć lub co rozwiązać, aby osiągnąć wyznaczone cele sesji. 
    – Partneruje klientowi w zdefiniowaniu lub potwierdzeniu miar sukcesu dla celów, które klient chce osiągnąć w ramach procesu coachingowego lub pojedynczej sesji. 
    – Partneruje klientowi w zarządzaniu czasem podczas sesji oraz wyborze tego, na czym klient chce się podczas niej skupić. 
    – Kontynuuje rozmowę w kierunku pożądanego przez klienta rezultatu, chyba że klient wskaże inaczej. 
    – Partneruje klientowi w zakończeniu relacji coachingowej z należytym szacunkiem dla tego doświadczenia. 

    4/ Buduje zaufanie i poczucie bezpieczeństwa 
    Definicja: Coach jest dla klienta partnerem w tworzeniu bezpiecznego, wspierającego środowiska, które pozwala klientowi w pełni się otworzyć. 
    – Dba o to, żeby ich relacja opierała się na wzajemnym szacunku i zaufaniu. 
    – Dąży do zrozumienia klienta i bierze pod uwagę jego szeroki kontekst, który może obejmować jego tożsamość, środowisko, doświadczenia, wartości i przekonania. 
    – Okazuje szacunek dla tożsamości, poglądów, stylu i języka klienta oraz dostosowuje do niego prowadzenie coachingu.
    – Uznaje i szanuje unikalne talenty, odkrycia oraz pracę klienta w ramach procesu coachingowego. Okazuje wsparcie, empatię oraz troskę o klienta. 
    – Uznaje i wspiera sposób, w jaki klient wyraża uczucia, spostrzeżenia, obawy, przekonania i sugestie. 
    – Wykazuje się otwartością i transparentnością, które są przejawem wrażliwości i służą budowaniu zaufania w relacji z klientem. 

    5/ Utrzymuje Obecność 
    Definicja: Coach jest w pełni świadomy i obecny przy kliencie, przyjmuje styl otwarty, elastyczny, pewny i ugruntowany. 
    – Pozostaje skupiony, uważny, empatyczny oraz wrażliwy na klienta. 
    – Wykazuje się ciekawością podczas procesu coachingowego. 
    – Zarządza własnymi emocjami, by być obecnym przy kliencie. 
    – Wykazuje pewność podczas pracy z silnymi emocjami klienta w trakcie procesu coachingowego. 
    – Czuje się komfortowo pracując w sferze tego, co nieznane. 
    – Tworzy lub daje przestrzeń na ciszę, zatrzymanie się lub refleksję. 

    C: EFEKTYWNE KOMUNIKOWANIE

    6/Aktywnie słucha 
    Definicja: Coach skupia się na tym, co klient mówi i czego nie mówi, aby w pełni zrozumieć, co klient przekazuje w kontekście siebie, jako systemu oraz wspiera go w wyrażaniu siebie. 
    – Bierze pod uwagę kontekst klienta, jego tożsamość, środowisko, doświadczenia, wartości i przekonania, aby jak najlepiej zrozumieć to, co przekazuje klient. 
    – Odzwierciedla lub podsumowuje wypowiedzi klienta, aby zapewnić jasność i zrozumienie. Rozpoznaje, gdy pojawia się coś więcej niż klient komunikuje i pogłębia to. 
    – Zauważa, akceptuje i dopytuje o emocje klienta, zmiany energii, sygnały niewerbalne lub inne zachowania. 
    – Dopytuje o spójność słów, tonu głosu i mowy ciała, aby odkryć pełne znaczenie wypowiedzi klienta. 
    – Zauważa tendencje w zachowaniach i emocjach klienta podczas sesji, po to aby wychwycić pojawiające się wątki i schematy. 

    7/Pobudza świadomość 
    Definicja: Coach ułatwia klientowi dokonywanie odkryć oraz wspiera proces uczenia się, korzystając z narzędzi i technik takich jak mocne pytania, cisza, metafora i analogia 
    – Bierze pod uwagę doświadczenie klienta przy wyborze, co może być dla niego najbardziej użyteczne. 
    – Zachęca klienta do podejmowania wyzwań jako sposób na pobudzenie świadomości lub wglądu. 
    – Zadaje pytania na temat klienta, takie jak jego sposób myślenia, wartości, potrzeby, pragnienia i przekonania. 
    – Zadaje pytania, które pomagają klientowi wykraczać poza utarte sposoby myślenia. 
    – Zaprasza klienta do dzielenia się, czego doświadcza w danym momencie. 
    – Zauważa to, co działa podczas sesji, aby wzmocnić postępy klienta.
    – Dostosowuje własne podejście coachingowe do potrzeb klienta.
    – Pomaga klientowi rozpoznać czynniki, które wpływają na obecne i przyszłe schematy zachowań, myślenia i emocji. 
    – Zaprasza klienta do generowania pomysłów, jak może pójść naprzód, co klient chce lub co może zrobić. Wspiera klienta w zmianie perspektywy. 
    – Dzieli się z klientem obserwacjami, odkryciami i odczuciami bez przywiązywania się do nich, jeśli mają one szansę przełożyć się na nowe wnioski klienta. 

    C: WSPIERANIE UCZENIA SIĘ I ROZWOJU

    8/Ułatwia rozwój klienta
    Definicja: Coach partneruje klientowi w przełożeniu tego, czego klient dowiedział się i co odkrył na działania; wspiera autonomię klienta w procesie coachingowym. 
    – Pracuje z klientem nad integracją nowej świadomości, wglądów i wniosków z jego światopoglądem i zachowaniem. 
    – Partneruje klientowi w projektowaniu celów, działań oraz miar postępu tak, aby wdrażać i poszerzać nowe wnioski. 
    – Uznaje i wspiera autonomię klienta w wyznaczaniu celów, działań oraz sposobów rozliczania się z nich. Wspiera klienta w rozpoznawaniu potencjalnych rezultatów lub nauki z ustalonych działań. 
    – Zaprasza klienta do refleksji nad dalszą drogą, w tym nad potrzebnymi zasobami, wsparciem oraz możliwymi przeszkodami. 
    – Partneruje klientowi w podsumowywaniu odkryć i wglądów pojawiających się w trakcie sesji lub między nimi. 
    – Świętuje postępy i sukcesy klienta. Partneruje klientowi w zakończeniu sesji. 

    About the Author

    Anna

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *