Kluczowe Kompetencje ICF pomagają lepiej zrozumieć, jakie umiejętności i podejścia są ważne w pracy coacha według ICF. Są one podstawą do zdobywania akredytacji oraz zdawania egzaminów ICF.
ICF definiuje coaching jako współpracę z klientem w sposób, który pobudza do myślenia i kreatywności, pomagając w pełni wykorzystać jego potencjał – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.
Kompetencje ICF podzielono na cztery obszary, które łączą podobne umiejętności. Nie są one ułożone w hierarchii – każda z nich jest tak samo ważna i każda jest kluczowa dla dobrego coacha.
ICF opracowało te kompetencje w 1998 roku, początkowo w liczbie 11. W 2019 roku zostały one zaktualizowane do 8.
A. PODSTAWY
1/ Działa zgodnie z zasadami etyki
Definicja: Coach rozumie i stosuje w sposób spójny zasady etyki zawodu coacha oraz standardy coachingu.
– Wykazuje się osobistą spójnością i uczciwością w kontaktach z klientami, sponsorem i właściwymi interesariuszami.
– Jest uwrażliwiony na tożsamość, otoczenie, doświadczenie, wartości i poglądy klientów.
– Używa odpowiedniego języka wyrażającego szacunek do klientów, sponsorów i istotnych interesariuszy.
– Przestrzega Kodeksu Etycznego ICF i stoi na straży Kluczowych wartości ICF.
– Zachowuje poufność informacji uzyskanych od klienta zgodnie z umowami zawartymi ze stronami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa polskiego lub międzynarodowego.
– Jest świadomy różnic pomiędzy coachingiem, konsultingiem, psychoterapią oraz innymi formami wsparcia.
– Kieruje klientów do innych specjalistów w razie potrzeby.
2/ Wciela w życie postawę coachingową
Definicja: Coach przyjmuje i rozwija w sobie otwartość, ciekawość, elastyczność oraz podejście skoncentrowane na kliencie.
– Uznaje, że klienci są odpowiedzialni za własne wybory.
– Nieustannie doskonali się i rozwija jako coach.
– Nieustannie praktykuje autorefleksję, aby doskonalić warsztat coacha.
– Jest świadomy i otwarty na to, jaki wpływ ma kontekst i kwestie kulturowe na innych oraz na niego samego.
– Wykorzystuje samoświadomość i intuicję z korzyścią dla klienta.
– Rozwija i pielęgnuje umiejętność zarządzania swoimi emocjami.
– Przygotowuje się do sesji zarówno mentalnie, jak i emocjonalnie.
– W razie potrzeby zwraca się o pomoc z zewnątrz.
B: WSPÓŁTWORZENIE RELACJI
3/ Zawiera i realizuje ustalenia kontraktów
Definicja: Coach partneruje klientowi i pozostałym stronom coachingu w stworzeniu przejrzystego kontraktu dotyczącego relacji, procesu, planów oraz celów coachingu.
– Coach zawiera kontrakt zarówno na cały proces coachingowy, jak i na każdą sesję.
– Wyjaśnia klientowi i innym pozostałym stronom coachingu, czym jest, a czym coaching nie jest oraz opisuje proces coachingowy.
– Uzgadnia z klientem i pozostałymi stronami coachingu, co jest, a co nie jest właściwe w tej relacji, co wchodzi w skład usługi coachingowej oraz jaki jest zakres odpowiedzialności każdej ze stron.
– Uzgadnia ogólne wytyczne i szczegóły dotyczące danej relacji coachingowej, takie jak kwestie organizacyjne, opłaty, terminy, czas trwania, zakończenie, poufność oraz ewentualne włączenie w proces innych osób.
– Partneruje klientowi i właściwym pozostałym stronom coachingu w ustalaniu całościowego planu procesu coachingowego i jego celów.
– Partneruje klientowi w sprawdzeniu dopasowania pomiędzy sobą, jako coachem a klientem.
– Partneruje klientowi w zdefiniowaniu lub potwierdzeniu tego, co klient chce osiągnąć podczas sesji.
– Partneruje klientowi w określeniu tego, czym klient potrzebuje się zająć lub co rozwiązać, aby osiągnąć wyznaczone cele sesji.
– Partneruje klientowi w zdefiniowaniu lub potwierdzeniu miar sukcesu dla celów, które klient chce osiągnąć w ramach procesu coachingowego lub pojedynczej sesji.
– Partneruje klientowi w zarządzaniu czasem podczas sesji oraz wyborze tego, na czym klient chce się podczas niej skupić.
– Kontynuuje rozmowę w kierunku pożądanego przez klienta rezultatu, chyba że klient wskaże inaczej.
– Partneruje klientowi w zakończeniu relacji coachingowej z należytym szacunkiem dla tego doświadczenia.
4/ Buduje zaufanie i poczucie bezpieczeństwa
Definicja: Coach jest dla klienta partnerem w tworzeniu bezpiecznego, wspierającego środowiska, które pozwala klientowi w pełni się otworzyć.
– Dba o to, żeby ich relacja opierała się na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
– Dąży do zrozumienia klienta i bierze pod uwagę jego szeroki kontekst, który może obejmować jego tożsamość, środowisko, doświadczenia, wartości i przekonania.
– Okazuje szacunek dla tożsamości, poglądów, stylu i języka klienta oraz dostosowuje do niego prowadzenie coachingu.
– Uznaje i szanuje unikalne talenty, odkrycia oraz pracę klienta w ramach procesu coachingowego. Okazuje wsparcie, empatię oraz troskę o klienta.
– Uznaje i wspiera sposób, w jaki klient wyraża uczucia, spostrzeżenia, obawy, przekonania i sugestie.
– Wykazuje się otwartością i transparentnością, które są przejawem wrażliwości i służą budowaniu zaufania w relacji z klientem.
5/ Utrzymuje Obecność
Definicja: Coach jest w pełni świadomy i obecny przy kliencie, przyjmuje styl otwarty, elastyczny, pewny i ugruntowany.
– Pozostaje skupiony, uważny, empatyczny oraz wrażliwy na klienta.
– Wykazuje się ciekawością podczas procesu coachingowego.
– Zarządza własnymi emocjami, by być obecnym przy kliencie.
– Wykazuje pewność podczas pracy z silnymi emocjami klienta w trakcie procesu coachingowego.
– Czuje się komfortowo pracując w sferze tego, co nieznane.
– Tworzy lub daje przestrzeń na ciszę, zatrzymanie się lub refleksję.
C: EFEKTYWNE KOMUNIKOWANIE
6/Aktywnie słucha
Definicja: Coach skupia się na tym, co klient mówi i czego nie mówi, aby w pełni zrozumieć, co klient przekazuje w kontekście siebie, jako systemu oraz wspiera go w wyrażaniu siebie.
– Bierze pod uwagę kontekst klienta, jego tożsamość, środowisko, doświadczenia, wartości i przekonania, aby jak najlepiej zrozumieć to, co przekazuje klient.
– Odzwierciedla lub podsumowuje wypowiedzi klienta, aby zapewnić jasność i zrozumienie. Rozpoznaje, gdy pojawia się coś więcej niż klient komunikuje i pogłębia to.
– Zauważa, akceptuje i dopytuje o emocje klienta, zmiany energii, sygnały niewerbalne lub inne zachowania.
– Dopytuje o spójność słów, tonu głosu i mowy ciała, aby odkryć pełne znaczenie wypowiedzi klienta.
– Zauważa tendencje w zachowaniach i emocjach klienta podczas sesji, po to aby wychwycić pojawiające się wątki i schematy.
7/Pobudza świadomość
Definicja: Coach ułatwia klientowi dokonywanie odkryć oraz wspiera proces uczenia się, korzystając z narzędzi i technik takich jak mocne pytania, cisza, metafora i analogia
– Bierze pod uwagę doświadczenie klienta przy wyborze, co może być dla niego najbardziej użyteczne.
– Zachęca klienta do podejmowania wyzwań jako sposób na pobudzenie świadomości lub wglądu.
– Zadaje pytania na temat klienta, takie jak jego sposób myślenia, wartości, potrzeby, pragnienia i przekonania.
– Zadaje pytania, które pomagają klientowi wykraczać poza utarte sposoby myślenia.
– Zaprasza klienta do dzielenia się, czego doświadcza w danym momencie.
– Zauważa to, co działa podczas sesji, aby wzmocnić postępy klienta.
– Dostosowuje własne podejście coachingowe do potrzeb klienta.
– Pomaga klientowi rozpoznać czynniki, które wpływają na obecne i przyszłe schematy zachowań, myślenia i emocji.
– Zaprasza klienta do generowania pomysłów, jak może pójść naprzód, co klient chce lub co może zrobić. Wspiera klienta w zmianie perspektywy.
– Dzieli się z klientem obserwacjami, odkryciami i odczuciami bez przywiązywania się do nich, jeśli mają one szansę przełożyć się na nowe wnioski klienta.
C: WSPIERANIE UCZENIA SIĘ I ROZWOJU
8/Ułatwia rozwój klienta
Definicja: Coach partneruje klientowi w przełożeniu tego, czego klient dowiedział się i co odkrył na działania; wspiera autonomię klienta w procesie coachingowym.
– Pracuje z klientem nad integracją nowej świadomości, wglądów i wniosków z jego światopoglądem i zachowaniem.
– Partneruje klientowi w projektowaniu celów, działań oraz miar postępu tak, aby wdrażać i poszerzać nowe wnioski.
– Uznaje i wspiera autonomię klienta w wyznaczaniu celów, działań oraz sposobów rozliczania się z nich. Wspiera klienta w rozpoznawaniu potencjalnych rezultatów lub nauki z ustalonych działań.
– Zaprasza klienta do refleksji nad dalszą drogą, w tym nad potrzebnymi zasobami, wsparciem oraz możliwymi przeszkodami.
– Partneruje klientowi w podsumowywaniu odkryć i wglądów pojawiających się w trakcie sesji lub między nimi.
– Świętuje postępy i sukcesy klienta. Partneruje klientowi w zakończeniu sesji.